2011. január 28., péntek

Ayurveda általában

Az ember szellemi fejlődésében az Ayurveda az alap, a Yoga a test - az istenivel, az igazsággal való egyesülés tudománya - és a Tantra a fej, - az energia irányítása, amely létrehozza az igazsággal való végső egyesülést. Az Ayurveda, a Yoga és a Tantra az élet egymástól kölcsönösen függő háromságát alkotják.


Az Ayurveda az élet egészét felölelő ismeretek halmaza, az "élet tudománya". A szanszkrit ajurvéda kifejezésben két szótő rejtőzik: az ayus és a vid, azaz az élet és a tudás. Az ajurvédikus orvoslás egészét felölelő munkák keletkezésük idejében teljesek voltak. "Ami itt nincs, az máshol sincs", írták róluk. Sajnos az eredetileg százezer verset tartalmazó műből mára csak hat-hétezer maradt, de ebből következtetni lehet az egészre. Eredete nem tehető konkrét időpontra, hiszen már a Ríg Védák is említést tesznek az Ayurveda tudományáról.

Az Ajurveda tudomány, vallás és filozófia együttese. Észrevették az ember és univerzum szoros kapcsolatában, hogyan jelenik meg a kozmikus energia valamennyi élő és élettelen lényben. Az élet a test, az érzékek, a lélek és az átman (brahman) elválaszthatatlan összekapcsolódása. (átman= az egész univerzumot átható elv, mindennek oka, az egyedül létezõ, az örök valóság) Megértették, hogy minden létezés forrása a Kozmikus Tudat. 
Az Ayurveda segít az egészséges embernek egészségét megőrizni, a betegnek pedig visszanyerni azt. Gyakorlatának célja, hogy elősegítse az emberi boldogságot, az egészséget és kreatív növekedést. A test valamennyi energiájának megfelelő egyensúlya révén a fizikai romlás és betegség folyamatai számottevően csökkenthetők. Alapvető gondolata: az egyén képessége az öngyógyításra. A rendszer gyógyszerei három csoportba oszthatók: vannak növényi eredetűek (növények, gyümölcsök, virágok), állati eredetűek (méz, viasz, olajak), és ásványokból nyert szerek (fémek, mészkő, drágakövek).


Az ajurvédikus orvoslás az életet a test, az érzékek, az értelem és a lélek egységeként értelmezi. A test az eszköz, a lélek az érzékek kordában tartója, de maga is az értelem által ellenőrzött, és minden mögött ott van az átman.

Az emberi testben öt alapelv van.
1. A három dosa (életnedv): a vata, pitta, kapha. A vata jelentése "szél", az erényesség forrása, a biológiai aktivitást, mozgást szolgálja; a pitta az "epe", a szenvedély forrása, a tűz, a testmeleg és egyes lelki tulajdonságok létrehozója; a kapha "nyálka, váladék" a lustaságért felel, az immunrendszer dosája. 
2. Az öt elem: a föld, víz, levegő, energia, éter. Az öt érzékelő képesség fejezi ki, szaglás, ízlelés, látás, érintés és hallás. Ez az öt őselem alkotja az összes anyagi létezõt. 
3. A hét alapszövet: a tápnyirok, a vér, csont, velő, hús, zsír és sperma. 
4. A három lényegi tulajdonság: a "fényesség", jelenti a nyugalmat, tehetséget, jóságot, az "energia, mozgás", alkotja a tevékenységet, szenvedélyt, vadságot, és a "sötétség, nehézség", jelenti a lustaságot, levertséget, tudatlanságot. 
5. A három extrétum: a széklet, vizelet, izzadság. 

Az ajurvédikus filozófia az egészséget a testnedvek (dosák), az elemek, és a normálisan működő hét alapszövet egyensúlyi állapotaként értelmezi, ami az érzékek, az értelem és a lélek kielégítését szolgálja. Bármelyik tényező esetében fellépő egyensúlyzavar betegséget okoz. A betegségre való hajlamot az egyén típusa adja. Egészséges embernél a három életnedv (dosa) egyensúlyban van egymással. Ha valamelyik öröklötten többségbe kerül, akkor az egyén vata, pitta, vagy kapha típusú, így ilyen betegségekre fogékonyabb lesz. Az egyensúlyt felboríthatja hibás étrend, elfojtott érzelem, külső hatás. A felborított egyensúlyt mutatja például a három extrétum eltérése a normálistól. Ezért fontos diagnosztikai módszer a széklet, vizelet, izzadság vizsgálata. A három dosa egyensúlyvesztését jelzi a nyelv bevonatának milyensége is. További diagnózis nyerhető a pulzus, az arc, a szemek, ajkak és körmök vizsgálatából.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése