2011. március 31., csütörtök

Az együttérzés mantrája


OM MANI PADME HUM
Minden Buddha és bodhiszattva áldását testesíti meg.

Mesélik, hogy számtalan korszakkal ezelőtt ezer herceg megfogadta, hogy buddhává válik. Közülük az egyik lett a Buddha, akit Gautama Sziddhártha néven ismerünk, másikuk, Avalokitesvara azonban arra esküdött, hogy nem éri el a megvilágosodást addig, amíg ezer társa nem válik buddhává. Végtelen együttérzésben arra is megesküdött, hogy minden érző lényt megszabadít a szamszára különféle régióinak szenvedésétől.
A tíz világtáj Buddhái előtt így imádkozott: Hadd segítsek az érző lényeken, s ha valaha is elfáradok ebben a nagy munkában, legyen testem ezer darabra vágva! Mondják, először leszállt a pokol világába, azután feljött az éhes szellemek régióján keresztül, egészen az isteni szférákig. Onnan lenézett és látta, hogy bár megszámlálhatatlan lényt mentett meg a pokoltól, számatalan kerül oda állandóan. Nagyon elkeseredett, egy pillanatig majdnem elvesztette nemes fogadalmába vetett hitét, és teste ezer darabra esett szét. Elkeseredettségében a buddhákat hívta segítségül, akik a világegyetem minden irányából jöttek, hogy megsegítsék; mint ahogy az egyik szöveg mondja: mint lágy pihék, fagyott hópelyhek.
Hatalmas erejükkel a buddhák ismét összerakták a testét, és azóta Avalokitesvarának tizenegy feje, ezer karja van, és minden tenyerén egy szem, amely bölcsesség és ügyes módszerek egységét jelenti, és ez az együttérzés igaz jele. Ebben a formájában még erősebbé és hatékonyabbá vált, még jobban segítségükre lehetett az érző lényeknek, és együttérzése a buddhákhoz intézett imái által elmélyült: Ne érjem el a végső buddha állapotot, ameddig minden érző lény meg nem világosodik!
A mahajána szutrák azt írják, hogy Avalokitesvara magának Buddhának adta át a mantráját, és cserébe Buddha azt a nemes és különös feladatot bízta rá, hogy segítse a világmindenség lényeit, hogy elérhessék a buddhaságot. Ekkor valamennyi istenség esőként szórta rájuk a virágot, a föld megrendült, és az égben felhangzott:
OM MANI PADME HUM HRIH

A tanítások elmagyarázzák, hogy az OM MANI PADME HUM mantra minden szótagjának különös és jelentős hatása van, létünk különféle szintjein okoz változást. A hat szótag tökéletesen megtisztítja a hat negatív, mérgező érzelmet, amelyek a nem-tudás megtestesülései, és amelyek arra hajtanak bennünket, hogy testben, beszédben és tudatban helytelenül cselekedjünk, és így a szamszára szenvedéseibe kergessük önmagunkat. A mantra átalakítja a büszkeségünket, féltékenységünket, vágyainkat, ostobaságunkat, kapzsiságunkat és  dühünket azzá, amik valójában, a buddha családok hat bölcsességévé, ami a megvilágosodott tudatban ölt testet. Amikor tehát az OM MANI PADME HUM szótagokat recitáljuk, akkor megszüntetjük a hat negatív érzelmet, amelyek a szamszára hat létformájának okozói. Ekként őriz meg a hat szótag recitálása attól, hogy a hat létforma valamelyikében újraszülessünk, és óv meg az ezekben a létformákban reánk váró szenvedésektől. Ugyanakkor az OM MANI PADME HUM szótagok teljesen megtisztítanak az én-tudat halmaitól, a szkandháktól is, és a megvilágosodott tudat lényegének hatféle transzendentális cselekedetét, a páramitákat - úgy, mint az adás tökéletessége, az erény tökéletessége, a türelem tökéletessége, az erő kifejtés tökéletessége, a meditáció tökéletessége és a tökéletesség bölcsessége - beteljesíti. Azt mondják, hogy az OM MANI PADME HUM erős védelmet biztosít minden rossz hatás és különféle betegségek ellen. 
Gyakran még egy szótagot hozzáadnak, a HRIH-t, Avalokitesvara magszótagját. Minden buddha együttérzésének a lényege, a HRIH, ez hívja elő buddhák együttérzését, amely átformálja negatív érzelmeinket az ő bölcsességtermészetükké.



A hat szótagból álló Om mani padme hum mantra tibeti nyelven leírva 


ॐ मणि पद्मे हूँ




A hat szótag segít a szenvedésben való létezés hat színterének a megtisztításában.


Az OM megtisztít a boldogsághoz és a büszkeséghez való neurotikus ragaszkodástól, amely az istenek világában létezőket sújtja; 


A MA szótag áldása a nagylelkűség gyakorlásában segít elérni a tökéletességet, a tiszta etika gyakrolásának megvalósítását segíti elő; 


A NI a türelem (a várakozás) és a türelem (mások elviselése) gyakrolását mozdítja elő; 


A PÁD a negyedik szótag a kitartásban segít tökéletesedni; 


A ME a koncentrálásban segít; 


Az utolsó hatodik szótag, 

a HUM a bölcsesség gyakorlásában segít. 


E hat erény (tökéletesség) útja az, 

amelyet a három idő 

(jelen, múlt, jövő) 

minden buddhája bejár.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése